OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
TOPlistNastavit ako domovskú stránku">
História ŠKODA
História výroby Škoda Favorit a ich varianty.

Škoda Favorit sa vyrábala od roku 88 až do roku 94. Škoda Favorit je 5. dverový fastback s motorom uloženým naprieč vpredu a náhonom na predné kolesa. Design karosérie navrhla italská firma Stile Bertone. Motor mal obsah 1289ccm, vyrábal sa v rôznych výkonoch od 40 kW az po 50 kW a z rôznou kompresiou valcov 781.135 (8.8:1) a 781.136 (9.7:1). Škoda Favorit sa vyrábala z rôznov výbavou, najbežnejšia bola označena L (DeLuxe), pre náročnejších bolo označenie LS (DeLuxe Super). V priebehu roku 1992 sa začalo objavovať označenie Le a LSe, jedná sa o označenie auta pre elektronicky riadený karburátor a riadený katalyzátor. V tej istej dobe sa začali vyrábat vozy s označení 135L Katalysator pre vývoz z neriadeným katalyzátorom. Začiatkom roku 93 sa zmenilo označenie na GLX (Grand DeLuxe) a LXi (DeLuxe injection). V roku 1993 sa objavilo označenie aut, ktorá mala už definovanú výbavu, v prevedení Marathon, Solitare, Prima, Black Line, Blue Line, Silver Line, X Line a pod., u Black Line by mala byt najvačšia výbava.

Čo sa týka predajnej ceny já osobne som tie ceny nevidel, na to som bol priliš mladí aby ma zaujímaly takéto veci. Já ich tu len uvadzam len  orientačne aby ste mohli porovnať rozvíjanie českých aut a kvality. Cena v roku 89, sa mala pohybovať okolo 90.000 kč, vezmite v potaz, že toto auto okrem posilovača bŕzd v podstate nič nemalo. Cena na konci roku 1994 sa mala blížit k hranici 200.000 kč, ale to už asi záležalo na výbave.

Podla vybavenia ste si mohli priplatiť za doplnky ako: otáčkomer, predne hmlovky, delene zadne sedadla, autozapalovač, autorádio (Blaunpunkt), osvetlenie kufru, kontrolne relé bezpečnostních pásov (kontrolka na prístrojovom panelu), relé stretávacích  svetiel (pri zapnutých obrysových svetlách a zapnutom motore sa automaticky rozsvietia stretávacie svetla na 1/6 výkonu), zadní stierač s ostrekovačom, cyklovač predných stieracčo s pamätou, tažné zariadenie, strešne okno, ostrekovače predných svetiel, chladič oleja, zámok na schránke u spolujazdca.

Najnovšie typy (r.93 až r.94) mali doplnky: digitálne hodiny, centrálne zamykanie (Brano), elektrické stahovanie predných okien, otváranie kufru od vodiča,  vyhrievanie zpätných zrkadiel. Dozvedel som sa na internetu, že dokonca výbavou bola klimatizacia, ale toto naozaj neviem i keď som videl fotku klimatizácie vo vnútri. Nevidel som ale klimatizačnu jednotku v motoru, tak neviem.

Já osobne delím, podla roku výroby, Škoda Favorit na 3 etapy podla dátumu výroby. Najjčastejsie  poznáme podla predných masiek pred chladičom

Prvá etapa je rok výroby 89 až do 7.91:

Výrobne typy: v tejto dobe sa vyrábali iba  Favorit s označením 136L alebo  136LS zo základnou výbavou a riadenim zmesi  s karburátorom.

Elektroinštalácia: Obrovský pokrok oproti starším vozidlám. Elektrické spotrebiče sú už ovládané relé a sú napojené na viacerích poistkách. Všetko je úhľadne zapojene na doske u spolujazdca. Bolo taktiež  konečne vyriešené podsvietienie všetkych  tlačítiek palubnej dosky. U starľšých vozidiel svietili iba budíky, ale v tme nájsť napr. vypínač zadných hmlových svetiel bolo pre nováčka nemožné. Avšak i táto nová elektroinštalacia mala svoje muchy napr. spätné napájanie kontakty v poistkovej skrini, oxidovanie kontaktov na piatych dverách aťd.

Motor: bezkontaktné zapaľovanie, prerušovaný signál je tvorený elektronicky pomocou výkonného tranzistoru na výstupu, konečne trochu elektroniky a žiadne kotvičky. Spätne tesnenie motoru a prevodovky (presakoval olej). Nové riešenie piestnej  skupiny, pri slušnom zachádzaní s motorom po celu jeho životnost nevykazoval takmer žiadnu spotrebu oleja. Vyšší výkon, lepšie využitie piateho rychlostného stupňa, auto už je konečne schopné zrychlovať i  na piaty stupeň. K vzhľadom k tomu, že motor je vpredu je lepšie riešene chladenie a kúrenie, všetko reaguje omnoho rychlejšie.

Karosérie: Zpracovanie horšie než u predošlých typov, dosť hrdzavela. Veškeré zpracovanie až príliš hranaté


Druhá etapa je rok výroby 8.91 až do začiatku roku 93:



V tejto dobe do firmy Škoda Mladá Boleslav vstúpil investor Voklswagen. Týmto vstupom sa dielenské spracovanie aut Škoda Favorit zlepšilo. Došlo k zmene v motoru, prestali sa vyrábať motory 136 (46kW) a nahradili ich 135 (43kW). Motor zostal pôvodný iba sa snížila kompresia tým výkon a trochu sa zvýšila spotreba. Spotreba bola ale iba dôsledok týchto úprav, rozhodne to nebolo  cieľom zaplatiť viac za benzín.

Výrobné typy:
1) - pre český a východní trh boli určené motory s klasickým karburátorom Pierburg 2E3 alebo Jikov 28-30.
Pre vývoz na západ sa ďalej  vyrábali typy zo zníženou emisiou výfukových plynov, západné normy sa sprísnili.
2) - elektronicky riadený karburátor Pierburk 2 EE – Ecotronic s riadeným katalyzátorom
3) - klasický karburátor Jikov 28-30 s neriadeným katalyzátorom

Nová elektroinštalácia: prepracovaná poistková skriňa (iné usporiadanie), zmenený typ poistiek z válečových na nožové, pribudli 2 poistky na viac (rozdiely nájdete v sekcii elektroinštalácia). Inak vedená kabeláž z dôvodu menšieho nmáhania a opotrebenia, nový regulátor napätia PAL (od r. 89 až po koniec r. 91 bol TESLA).

Motor: tesnenie motoru a prevodovky je omnoho lepšie, nové palivové čerpadlo (filter už není súčastou palivového čerpadla a už nie je benzinová pumpička). Znížená kompresia zmesi vo válcov.

Karoséria: dvere uz mali výztuhy proti bocným nárazom, mali prípravu na nový typ tvarového calúneinia. Predná maska sa zmenila. Bohuzial hrdzavenie  karosérie zostalo. Zmenena zámku piatých dverí.

Tretia etapa je rok výroby 93 az 94:


Výrobca Skoda zacal montovat jednobodové vstrekovanie BMM (Bosch MonoMotronic) s riadeným katalyzátorom.

Elektroinstalacia: zostávala obdobná ako u roku výroby 92, zmeny sú minimálne. Podla mojich informacíi uz obsahovala zvukovou signalizáciu rozsvietených svetiel. Samozrejme pribudlo zapojenie elektronickej riadiacej jednotky (a opat viacej káblov).

Výrobné typy: v tejto dobe sa výrobca vracia i k typom motoru 136
1) – zo zaeiatku roku 93 sa este vyrábali motory 135 s karburátorom
2) – v druhom stvrtroku 93 sa naplno rozbieha výroba s motorem 135 a vstrekováním BMM
2) – v druhej polovici roku 93 a dalej v roku 94 sa vyrábajú s motorom s oznaeením 136X s karburátorom (vyssí výkon, tocivý moment)

Interiér: Dvere mali tvarové výplne, palubná doska maa ciernu farbu  a taktiez sa zmenil design volantu a ovládacích páeok. Sedacky bolo omnoho pohodlnejsie a tvrdsie.

Prístrojový panel: Posledná séria Favoritov dostali nové typy s pridanými dvoma kontrolkami, jedná se o ABS a kontrolku ojazdených brzdových dosticiek. Kontrolka brzdových dosticiek sa vo Felícii nahradila za kontrolku Airbagu.

Motor: tu bol vymenený karburátor za jednobodové vstrekovanie BMM.

Vytvorené službou WebLahko.sk  |  Nahlásiť protiprávny obsah!  |   Mapa stránok